Adaptasi Inovasi Guru
- Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p
- Suaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin dipupuk
- Perlu kerjasama semua pihak
- Proses interaksi – hasil aktiviti guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.
Ciri-ciri pendidik kreatif
- Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
- Fleksibel & terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid. Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.
- Guna alat bantuan terkini – computer, perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
- Beri peluang pelajar jana idea
- Aplikasi dlm pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan
Prinsip inovasi dalam pengajaran
- Keputusan berdasarkan matlamat jelas
- Bantu rakan/berpasukan
- Kongsi idea Belajar melalui pengalaman Inovasi perlu dicari
Halangan dalam inovasi di sekolah
- Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
- Perasaan bimbang
- Konflik
- Rasa tidak tenteram
- Kesukaran guru tukar amalan yg baru
- Tidak yakin guna alat canggih – elektronik, teknologi computer, telekomunikasi Technophobia (Nigeria) – takut pada media elekronik, takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media
Cabaran pelaksanaan inovasi kurikulum yg berkesan
- Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
- Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
- Sikap guru (Omar Hashim )
- Faktor inesia – rasa selesa & puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).
- Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru
- Masa & kemudahan – tidak ckup masa & kemudahan (elak diri)
Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan
Jom kita tengok perubahan yang telah dilakukan dlm pendidikan...
- Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi
- Organisasi – aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).
Jom kita tengok perubahan yang telah dilakukan dlm pendidikan...
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
- Kepekaan – peka persekitaran,
- Tingkatkan keselesaan dan kualiti Muafakat – perbincangan info & fakta Keperluan pelajar
- Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil
- Jangkaan – keperluan masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
- Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
- Kepakaran terhad Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
- Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten
- Wujud perbezaan pendapat Kurang sambutan, banyk kritikan
- Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi
Inovasi Dalam Mendasari Perkembangan Pendidikan
- Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum
- Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran
- Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi
- Inovasi pemikiran - perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea
- Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar
- Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah
- Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
sekarang jom kita tonton salah satu dari adaptasi yang telah dilakukan oleh seorang guru!!!
0 comments:
Post a Comment