selamat berpuasa dan Selamat Hari Raya Aidilfitri daripada kami Nazifah, Shazana dan Norshazyeana

Tuesday 21 August 2012

ADAPTASI INOVASI


Adaptasi Inovasi Guru
  • Gunakan pelbagai kaedah – bantu murid capai obj p&p
  •  Suaikan dgn keperluan – gaya pembelajaran murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan, tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin dipupuk
  • Perlu kerjasama semua pihak
  • Proses interaksi – hasil aktiviti guru & murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.

Ciri-ciri pendidik kreatif 
  • Keupayaan pelbagaikan kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan , peta minda, inkuiri.
  • Fleksibel & terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan ptayaan murid. Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.
  • Guna alat bantuan terkini – computer, perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
  • Beri peluang pelajar jana idea
  • Aplikasi dlm pelbagai situasi – kuatkan daya ingatan 

Prinsip inovasi dalam pengajaran 


  • Keputusan berdasarkan matlamat jelas
  • Bantu rakan/berpasukan
  • Kongsi idea Belajar melalui pengalaman Inovasi perlu dicari

Halangan dalam inovasi di sekolah 
  • Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah 
  • Perasaan bimbang  
  • Konflik 
  • Rasa tidak tenteram 
  • Kesukaran guru tukar amalan yg baru 
  • Tidak yakin guna alat canggih – elektronik, teknologi computer, telekomunikasi  Technophobia (Nigeria) – takut pada media elekronik, takaut pda peralatan elektronik, takut peranan guru diambil oleh media
Cabaran pelaksanaan inovasi kurikulum yg berkesan 
  • Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
  • Keupayaan guru dr segi motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
  • Sikap guru (Omar Hashim )
  • Faktor inesia – rasa selesa & puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).
  • Rasa terancam – xyakin bt sst yg baru
  • Masa & kemudahan – tidak ckup masa & kemudahan (elak diri)
Peringkat adaptasi inovasi dalam pendidikan 
  1. Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti  @ selesai masalah (modifikasi
  2.  Organisasi – aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan maksimum).
Organisasi inovatif -  berwawasan, bijak atur strategi
Jom kita tengok perubahan yang telah dilakukan dlm pendidikan...

Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
  • Kepekaan – peka persekitaran,
  • Tingkatkan keselesaan dan kualiti Muafakat – perbincangan info & fakta Keperluan pelajar 
  •  Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil 
  • Jangkaan – keperluan masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
  • Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
  • Kepakaran terhad Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan – tiada kesinambungan
  • Kesan sampingan negative ridak dipulihkan – ancam kredibiliti inovasi Sokongan tdk konsisten
  •  Wujud perbezaan pendapat Kurang sambutan, banyk kritikan
  • Wujud kekeliruan definisi & keperluan inovasi
Inovasi Dalam  Mendasari Perkembangan Pendidikan 
  1. Inovasi kurikulum – isi pembelajaran, tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi, pelaksanaan kurikulum  
  2. Inovasi pengajaran – kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan & pelaksanaan pengajaran  
  3. Inovasi professional – personality, cara & budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi inovasi  
  4. Inovasi pemikiran -  perkmbngn minda yg progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg kreatif, cetus idea  
  5. Inovasi persekitaran belajar – suasana & tmpat belajar  
  6. Inovasi pengurusan – inovasi dlm system pengurusan, hbgan, sokongn, kemajuan pemb, penyelesaian masalah  
  7. Inovasi teknologi – sumbng kreativiti dalam P&P, pengurusan sekolah
sekarang jom kita tonton salah satu dari adaptasi yang telah dilakukan oleh seorang guru!!!





0 comments:

Post a Comment